aliceb

Kategori: Allmänt

Ljus och skugga

Vi fick orden ’’ljus och skugga’’ att inspireras av + en känd konstnärsgrupp och vi valde Marina Abramovic & Ulay. Vi kom snabbt överens i grubben om Marina Abramovic & Ulay när vi hade sett Marina verk STOLEN. Vi fastnade för verket då hennes ex Ulay kom in i rummet och det skapades en bomb av känslor. Marina Abramovic & Ulay hade tidigare varit ett par som levde tillsammans för att skapa konst. De levde i en van som de åkte jorden runt med för att skapa olika verk och dom gjorde allt tillsammans. De beslutade sig för att gå från var sitt håll på den kinesiska muren. Ulay började gå från ena sidan och Marina från den andra. När de tillslut skulle mötas på mitten skulle de gifta sig och vara tillsammans för alltid, tyvärr blev det inte som planerat. De gick som planetar från var sitt håll men istället för att bli ett så gick dom förbi varandra och gick skilda vägar. Deras kärlek tog slut och revs isär. Vi fastnade snabbt för detta och fick massa inspiration.

 

Vi var enade om att vi ville måla en tavla i gruppen. Vi kom på att tavlan skulle vara deras liv och kärlek tillsammans som sedan skulle rivas isär. Därför valde vi att riva duken till hälften, inte rakt igenom då så stark kärlek aldrig helt dör ut. (det kunde vi se i Marina verk_____ då Ulay kom och hon började gråta). Den sidan av duken som fortfarande var hel målade vi i grått, svart och vitt. Fliken som hänger över på andra sidan målade vi svart, även trästommen som nu syntes. Under fliken är det bara vitt och röd färg som rinner för att symbolisera blog från ett krossat hjärta. Fliken skapar även en skugga med tanke på att vi hade ljus och skugga att inspireras av. För att fliken skulle bucklas ut formade vi ett hjärta av alluminiumfolie som vi målade rött och sydde fast under fliken som hänger. Vi limmade även fast alluminiumfolie bitar i svart på den andra sidan tavlan för att skapa mer liv. Man ser inte det blodiga hjärtat om man inte kolar under fliken. Precis som om dom försöker dölja sin sorg. 

 

 

Vi relaterade ljus och skugga med kärlek då kärlek består av ljus och mörker fram och tillbaka. Marina Abramovic & Ulays kärlekshistoria hade säkert flera skuggor men dels att Ulay var otrogen. Så man kan tänka att det är Marina brustna blodiga hjärta under fliken.

Marina Abramovic & Ulay

Ljus och skugga process

Process:

 

  1. Pratade ihop oss om idéer till vårt projekt.
  2. Kom fram till idéer och satte igång!
  3. Byggde ihop en ram

 

4. Rev sönder duken i till hälften.

5. Målade ena halvan med grå/svart och vit färger.

 

6. Målade med svart färg på den övervikande fliken + ramen som nu syntes.

7. Sedan så blandade vi en blodröd färg som vi spädde ut med vatten för att få det mer rinnigt.

8. Sedan hällde vi den röda färgen under fliken som händer över. Det röda skall föreställa rinnande blod.

 

 

 

9. Vi skapade sen ett hjärta av aluminiumfolie som vi sedan målade rött.

10. Vi limmade även fast ihop skrynklade aluminiumbitar fast på tavlan som vi målade svarta. 

11. När allt hade torkat så sydde vi fast hjärtat under fliken så att den står ut mer.

 

 

KLART

Vårvisning

MIN UTSTÄLLNING

 

Min utställning består av saker jag har skapat under året. Den som jag är mest nöjd och stolt över är min jeansjacka somjag har sytt, därför har jag valt att ha den i fokus. Jag har hängt upp jackan i en ståltråd från taket så att den hänger löst så att man kan vrida och vända på den. Jag har valt att använda mig av en kapaskiva som ''skylt'' till min utställning som jag har valt att matcha med min jeansjacka. Kapaskivan är prydd med massa papperslappar som jag har limmat på. På papperslapparna är det blå akvarellfärg. Jag målade med blå akvarellfärg på A4 papper som jag sedan rev isär och limmade på skivan. Jag målade även några av pappersbitarna med oljefärg för att få en fin blandning och att det händer mer. Mitt på kapasivan sitter ett A3 papper där det står ALICE BERGENER ESBIL15''. Pappret har jag satt fast med synålar så att det står ut lite från kapaskivan viker ger en luftig och cool effekt. På bordet som jag har ligger mina 2 loggböcker, den ena från Folklore och den andra med jeansjackan. På bordet kan du även hitta klänningen och väskan jag gjorde med folklore. På bordet står det också en glasflaska med en röd ros i för att matcha jackan då min jeansjacka har en röd ruta på ryggen. Jag har alltså satsat på färgen blå och lagt min jacka i fokus då jag gillar den mest av allt jag skapat! 

Jackan hänger då en bit ifrån väggen så man kan vrida och vända på den. Snett bakom jackan hänger min kapaskviva från taket mot väggen. Jag vill att jackan skall hänga längst fram då den skall synas mest. 

MÖTEN I FORM

MÖTEN I FORM.

 

Denotation: Bilden jag blev tilldelad föreställer en människa som gör en rörelse. Människan gör någon slags stretching/yoga pose. Hon har båda fötterna som nuddar marken och en hand i marken. Hon står och lutar sig på den högra handen och den högra foten främst. Den vänstra armen sträcker hon över huvudet. Jag har då tillverkat en figur som föreställer denna människa. Min figur är i vit lera. 

 

 

Konnotation: Det jag känner när jag ser min figur är positiv ansträngning. Jag känner detta för att människan står i en pose där den sträcker på kroppen men samtidigt anstränger dig i armen/magen/ryggen. Att sträcka på sin kropp och göra rörelser som den mår bar av är positivt och därför ser jag den som positivt ansträngde. 

Bilden jag blev tilldelad.

 

 

 

Min figur.

 

 

 

TILLVERKNING:

Jag tillverkade min figur utav ståltråd och vit lera men verktyg tång som hjälp för att forma ståltråden. Jag gjorde först ett skelett i ståltråd som jag sedan byggde leran på och sedan formade till människo liknande former. 

 

Cindy Sherman

MIN VALDA BILD.

Konstnär:  julia fullerton batten.

Min första tanke: Att det är jag på bilden som kanske har hamnat i trubbel och vet inte vem man skall ringa eller vart man ska ta vägen (som tonåring). Ska man ringa hem, mamma, kompis, pojkvän osv, eller ska man klara sig själv?

Att se sig själv från ett annat håll 1

Konstnär: julia fullerton batten

Min första tanke: Att det är jag på bilden som kanske har hamnat i trubbel och vet inte vem man skall ringa eller vart man ska ta vägen (som tonåring). Ska man ringa hem, mamma, kompis, pojkvän osv, eller ska man klara sig själv?

 

Konstnär: julia fullerton batten

Min tanke: En tonåring som inte orkar med alla krav.

 

Konstnär: shirin neshat

Min tanke: En äldre, stark, vacker, kreativ kvinna. Påminner om en släkting till mig. 

 

Konstnär: Cindy Sherman

Min tanke: Mycket färg, form och intryck. Lite för mycket. Påminner om en släkting till mig. 

 

Konstnär: bara prasilova

Min tanke: Jag tänker att det är min mamma och jag själv på bilden. Hur lik jag är min mamma. 

 

Jag har svårt att välja vilken bild jag ska arbeta med. Vilken som ger mig mest att arbeta med och som kan vara roligast att arbeta med. Det lutar mot bilden tagen av Cindy Sherman just för att jag gillar färgerna och leopardjackan och att den på något sätt påminner om min mormor. Jag gillar även den första bilden, tagen av  julia fullerton batten för att jag kan verkligen känna igen mig i den situationen. När man är i den åldern då man inte vet om man skall ta hjälp eller klara sig själv, och inte heller känner vad som är rätt och fel. 

Layout + visitkort

Framsida på visitkort? Jag kommer att ha denna bakgrunden i min loggbok när jag presenterar kläderna så jag tänkte att jag kunde använda den även här. Men jag vill kanske ha med loggan. 

 

Framsida på handtag? Antingen med eller utan text...

 

 

Framsida på handtag utan text! Stilrent och snyggt. Jag valde att ha en svartvit bakgrund för att sedan på nästa lapp ha med lite färg så att det händer lite. Även för att logon skall märkas mer på den första sidan. 

 

 

Framsida på handtag? Här har jag testat att lagga till en ram för att piffa upp den lite. Mina kläder i kollektionen är väldigt detaljerade och mycket och därför tänker jag att den kan vara fint med en stilren handtag för att det skall bli en kontrast, så att man lätt hittar och ser handtagen och plagget. 

 

Handtag, sida 2! Jag skall antagligen ha mer text nu har jag bara testat på vad man kan skriva. 

Samma sida, sida 2! Här med en svart ram runt! Jag gillar det, det blir lite mer och roligare. Mer att titta på och intressant.

Här är en helt annan handtag-framsida. På den klänningen som jag syr upp så är det en orange oche n grön rand nere på klänningen så jag testade att få in det på logon men det gav en italiens känsla (med färgerna) tycker jag och det vill jag inte ha. 

Ny logo och namn

 

 

Namn - Logotyp.

 

Typsnitt: Det typsnittet som jag tycker passar bäst till min logotyp är de linjära, alltså de utan klack. Sans-seriffer passar bäst för att det är väldigt enkelt och jag vill inte lägga så mycket fokus på texten och jag vill att det skall vara stilrent. Jag vill hellre framhäva betydelsen ''Take me to Tibet'' än dess typsnitt. Alltså att man skall lägga fokus på namnet istället för hur det ser ut. De antikva typsnitten som t.ex. Times New Roman är också stilrent men med en knack/twist. Jag vill hellre ha en superenkel text som jag själv kan experimentera med för att få till den där tvisten och göra det mer personligt. 

 

Jag ville ha en logotyp som var stilren och enkel men som ändå är tydligt kopplad till Tibet. Logotypen skall vara lätt att komma ihåg och passande till min kollektion. I min kollektion så finns det en klänning, ett par byxor, ett set, en tröja och en kappa, den innehåller nästan alla plagg så därför tänker jag att när man köper min kollektion så får man hela Tibet med sig. Jag vill ge en hel känsla av Tibet passande till alla tillfällen. Jag vill att man skall känna sig som att man är i Tibet när man bär kläderna. Med detta i tankarna så började jag spåna på namn till kollektionen och jag kom ganska snabbt på ''Take me to Tibet''. Det liksom rullar på tungan och jag fastnade snabbt för det. Take me to Tibet är kopplat till min kollektion på så sätt att min kollektion ger en stor bild av Tibet.

 

 

Min logotyp har både en bild och text med sig. Bilden föreställer en Jak som är ett djur som finns i Tibet och sen skall texten vara under. 

 

 

Efter många om och men…

Jag började tröttna på namnet ‘’Take me to Tibet’’ och jag tyckte inte att jaken hade med min kollektion att göra. Jag spånade lite ideer med mina kompisar och Merete och kom fram till att byta namn till något mer passande. Jag ville även komma på en ny logotyp som var rofylld och mer ungdomlig och googlade fram att cirkeln är en rofylld symbol. Jag skissade på det och fick fram en logo som jag gillade. En svart cirkel med ett litet hjärta i. Det svarta skall föreställa kaoset som har trängt sig in i den rofyllda cirkeln men trots det brinner kärleken för Tibet med det lilla hjärtat. Jag  har också en ide att man kan göra som små fliser från cirkeln så att den blir mer livfull. Man skulle bara kunna ha den som en logo men jag skulle ändå vilka döpa min kollektion till något.

 

’’I lugnet kom kaoset’’ är det nya som jag går efter och jag skulle vilja döpa kollektionen i något av den stilen. Jag har tänkt på:

Omskakat - Shook up

Lugnet - The calm

 

Känslor - Lemmas (tibetanska?)

Logotyp.

 

 

’’I lugnet kom kaoset’’ är orden som jag ville att min logotyp skulle visa. Jag började med att googla på hrmoniska symboler och hittade cirkeln. Jag förtsatte att bygga vidare med cirkeln, adderade andra stymboler och färger för att förstärka logon. Jag tänker mig att cirkeln är det harmoniska Tibet som lever efter buddhismens ord, ’’Ett kärleksfullt, medkännande hjärta och ett lugnt klart sinne’’. In i cirkeln så tränger sig den mörka ockupationen sig in. För att förtydliga detta valde jag färgen svart som står för makt. Jag valde även att ha som fliser eller utroppstäcken i svart utanför cirkeln för att förtydliga att det svarta tränger sig på och tar över. Det röda lilla hjärtat som finns i cirkeln står för att Tibet fortfarande finns, att hoppet om Tibet finns trots ockupationen av Kina. Hjärtat är i färgen röd för att färgen står för Tibet och det är även den färg som munkarna är klädda i vilket förstärker den Tibetanska kärnan i hjärtat. Logotypen ville jag skulle se ungdomlig ut, därför ser den ut som den gör med svart, tydliga symboler och ett hjärta i sin stilrena enkelhet. 

 

 

 

 

Jag har alltså en ny logo och kollektionen heter nu IN CALM! :) Namnet in calm kommer ifrån ’’I lugnet kom kaoset’’

Visitkort + Handtag skisser

Testar Illustrator

Det typsnittet som jag tycker passar bäst till min logotyp är de linjära, alltså de utan klack. Sans-seriffer passar bäst för att det är väldigt enklet och jag vill inte lägga så mycket fokus på tesxen och jag vill att det skall vara stilrent. Jag vill hellre framhäva betydelsen ''Take me to Tibet'' än dess typsnitt. Alltså att man skall lägga fokus på namnet istället för hur det ser ut. De antikva typsnitten som t.ex. Times New Roman är också stilrent men med en knack/twist. Jag vill hellre ha en superenkel text som jag själv kan experimentera med för att få till den där tvisten och göra det mer personligt. 

 

Här nedan kan man se hur jag har experimenterat med testen och typsnittet. Jag glömde tyvärr ta kort på när jag testade med skrifter som typsnitt. 

'

Jag gillar denna nedersta mest! Den är enkel, snygg och cool. Den är lite hård och tuff mer än mjuk vilket jag tycker ser kaxigt och fint ut. 

 

 

Logotyp 1

Idag har jag bara skissat på en logga. Jag Visste först inte om jag skulle göra n logga för mitt varumärke eller bara för kollektionen men jag har bestämt mig för att bara göra för min folklore kollektion. Jag har ju valt landet Tibet att jobba med och i min kollektion så finns det 1 klänning, byxor, ett set, en tröja och en kappa, den har liksom alla plagg (nästan) så därför tänker jag att om man skulle köpa hela min kollektion så har man en Tibet garderob, jag vill ge en heö känsla av Tibet., passande till alla tillfällen. Jag vill att man skall känna sig som att man är i Tibet när man bär kläderna. Med detta i tnkarna så började jag spåna på namn till kollektionen och jag kom ganska snabbt på ''Take me to Tibet''. Det liksom rullar på tungan och jag fastnade snabbt för det. 

Antingen så har jag bara texten eller så har jag en bild till. Det kanske slutar med att jag bara har en bild med. Jag började iaf skissa på en Jak som är ett djur i Tibet med mycket hår och horn.  Jag skissade på bara huvudet på JAken och hela djuret för att se skillnader. Jag tycker att det ser bättre ut med hela djuret.

 

Jag tästade även att skriva Tibet med T'et som ett Jak huvud med hornen men det blev först för likt Steakhouse logga och sen så såg det inte så stylish och fashion ut men kanske om jag gör typsnittet smalare och enklare.

Jag har också testat att skriva ''Take back Tibet'' men det blir liksom för politiskt eller vad man ska säga just för att de nu är ockuperade av Kina och folk har olika åsikter om det. Jag vill inte dra upp sådant. Jag vill bara att folks ska se det fina med Tibet och framhäva det i min kollektion. 

 

Nästa gång skall jag göra en finare skiss och kanske lägga in den i datrn. Då tänker jag skissen på en hel Jak med texten ''Take me to Tibet'' under. 

Perspektiv

 

 

Jag skissade lite på en väska för det är det jag har tänkt att göra som accessoar till folklore. En väska med mycket stenar och pärlor. Jag tyckte det var lire svårt med alla linjer och så men nu när jag ser på bilden på datorn vet jag vad jag skulle ha gjort annorlunda. Jag ska testa att göra en ny skiss senare och vara mer noggrann. 

 

 

Testar färg och tekniker.

Här tyckte jag mest om oljeakrylkritorna när jag blandade dom med vatten! De blev effektfullt. Det ät då den kjolen längst ner till höger med volang. Det blev snygga effekter med skuggor och ljus. När kjolen hade torkat så ritade jag med en vit krita där jag ville ha det extra ljust för mer effekt. 

De torra akrylkritorna tyckte jag var tråkigast för de blev så strikt och hårt. 

Här målade jag först med en svart bläckpenna först och sen drog jag med en pensel från vänster till höger.Tyckte det blev coolt. Desto mer vattnet torkade desto annorlundare blev teckningen. 

Här målade jag med oljeakrylkritor och akvarellfärg. Jag gjorde prickarna med topps! Jag gillar att prickarna blev ljusare där färgen var som mörkast/starkast och mörare där färgen var som svagast! Jag testade även att lägga in lite grönt för att stärka den röda färgen!! Alltså komplementfärgerna rött och grönt.

 

Här har jag testat lite olika tekniker och material. De olika akrylerna även pro markers. Ovanpå det har jag testat att lägga en stark orange akvarellfärg för att blanda de olka materialen. Snyggt! På denna bilden ser man också en svag blomma som jag målade när jag först blötte ner pappret med en pensel och sedan målade en brun blomma med en blöt pesten med färg. 

Här har jag doppat en svamp i akvrarellfärgerna blå och röd för att jag ville ha denna rolga lila färgen! Jag testade hur jag kunde böja svampen för att få fram blombladen på olika sätt och former. 

 

Jag har sedan långt tillbaka fastnat för akvarell! Det är enkelt men kan bli väldigt effektfullt om jag jobbar med lager på lager. Låter färgerna flyta ihop eller låte det torka och bygga på! Jag gillar de olika möjligheterna. Det jag upptäckte nu var oljeakrylkritorna!! Jag gillade dem jättemycket för att de blev en sån stark färg så fort!! Och du behöver inte doppa penseln i färg hela tiden. Man kan jobba med skuggor på ett annorlunda sätt jämfört med akvarell. 

Gatufotografi min bästa bild

Jag och min grupp valde denna som bästa bild. Den var bäst för att den beskriver Stress på stationen mest av alla bilder som jag tog.

Här är orginalet. Vi tyckte att man kunde beskära den lite för att få mer fokus på honom. Vi kollade på olika linjer som fanns i bilden och märkte då de tydliga diagonala lingerna i taket. Även de linjerna som pelaren ger ifrån sig. 

 

 

Vi ville framhäva de gyllene snittet. Det var svårt men vi ville att mannens ansikte skulle vara i fokus. 

För att ge bilden en harmonisk komposition så kollade vi på hur man delar upp bilden i 3 delar. Tredjedelsvinkeln. 

 

Jag testade att beskära bilden lite olika för att se hur jag kan göra den bättre. 

Jag tycker inte att min bild passar i kvadrat form för att det ser ut som att killen inte får plats i bilden. Även fast han gör det. Men det ser trångt ut, ont om utrymme. 

 

 

 

Att beskära bilden på detta sättet gör den tråkig tycker jag. Vad ska man fokuser på? Killen? Människorna i bakgrunden? Taket? Det är inte riktigt fokus på något speciellt och det gör bilden tråkig. 

 

 

 

Den här bilden är lite mer intressant än den tidigare tycker jag. Just att bakgrunden är lite bekvämare, det finns tomma ytor. Det är killen som det är mest fokus på men det är något slags bekvämt med den. 

 

Den här bilden tycker jag ser ganska bekväm ut och då menar jag att det är lite tonade kontraster i bilden, inte så mycket detaljer, inga ansikten och ansiktsuttryck. Men den förklarar inte riktigt ’’stressen på stationen’’. 

 

 

Här har jag beskurit bort en del av bilden. En del av den högra sidan. Jag klippte bort en barnfamilj som stod där. Den var också ett starkt vitt ljus som tog mycket uppmärksamhet. I och med att det finns ett starkt ljus i den vänstra sidan av bilden med så valde jag att klippa bort de högra för att få ett mer djup i bilden. 

 

 

Här har jag klippt bort ännu mer av den högra sidan. Jag klippte bort mannen med ljus skjorta för att jag vill att ena sidan av bilden skall vara ljus och den andra sidan mörkare. I detta fall blir den vänstra sidan ljuset och den högra sidan mörkret. Jag tycker att de ger ett djup i bilden och det blir lite mer spännande och ger en mindre obalans. Obalansen menar jag med de olika ljusen från mörkt till ljust, det blir snyggt. 

 

 

Detta är också den bästa bilden och den bilden jag har valt att skriva ut och sätta upp på fotoväggen. Jag tänkte skriva ut den på ett A4 papper. Jag tycker att storleken A4 blir bäst för att det är en ganska så händelserik och detaljerad bild så det hade blivit för pluttigt på ett mindre papper och kanske för pampigt på ett större papper. Visst är det snyggt med pampigt men den då kanske det kommer kännas som att killen på bilden ska falla över oss i och med vinkeln jag har på bilden. 

 

Street Photography

Jag befinner mig på Göteborgs centralstation varje dag bland flera hundra andra människor. Vid vissa tider kan man känna stressen i luften och i människorna som rusar omkring. Vid andra tider så kan man känna lugn men också en rädsla. Det är alltid människor där, oftast människor man inte har någon aning om vilka det är.

 

 

Jag som går i skolan befinner mig oftast på centralen de tiderna som det är som mest människor, till och iväg från skola och jobb. Jag vet bara från mina egna erfarenheter att på centralen är man oftast stressad. Ska jag hinna med nästa buss? Är tåget försenat IGEN? Hinner jag till lektionen? osv. Jag vill ta reda på om flera människor känner denna hets och stress på stationen. Jag ska fokusera på deras ansiktsuttryck och deras rörelse och försöka få med det på bild. 

 

I min serie så försöker jag förstärka och förmedla stressen i bilderna som jag har tagit. Ansiktsuttryck, glada, spända, tomma, ledsna osv. Även kroppsrörelser, springer de, går, står stilla och väntar osv. 

 

Såhär blev de bästa bilderna. Jag som trodde att de flesta skulle ha ett ansiktsuttryck som visar någon slags stress hade fel. Jag tycker nu i efterhand att människorna inte såg så stressade ut. Kanske har det bilvit en vana, alltså att man är så van vid att det är mycket som händer på centralstationen att man inte är stressad. Eller så är människorna stressade på insidan men att det inte märks utåt. Det kan såklart vara så att alla är stressade men att det inte syntes. Jag trodde att jag skulle se fler spända blickar och snabba kroppsrörelser. Det jag såg mest var tomma blickar eller blickar ner i sin mobiltelefon. Majoriteten av människorna höll i sin mobiltelefon. Det är något jag reagerade starkt på, jag hade inte tänkt på det innan. Men det förvånar mig inte, mobilen är en trygghet för många, pendlar man själv så blir mobilen ett slags sällskap. 

 

Här en en bild på en människa som med raska steg går mot centralstationen iväg från tåget han precis klivit av. Han har en väska slängd över axeln, en jacka i armvecket och en mobil mot örat. Han ser inte så avslappnad ut, utan mer stressad. Han pratar i sin mobiltelefon. Kanske för att meddela att han blir 10 minuter sen pågrund utan tåget eller så ringer han till en förskola för att sjukanmäla sitt barn. 

 

Jag tycker att denna bilden representerar ’’stressen på stationen’’ bäst. Det är flera människor på bilden, unga, gamla, barn. Det är en människa på språng men jackan i handen och mobilen mot örat. 

 

 

En stressad människa på stationen. 

 

Här är en bild på en kvinna som springer från tåget in mot Nordstan. Kvinnan har håret uppsatt men en klämma, en kjol och en väska hårt hållen i handen. Jag tror inte att hon hade räknat med att behöva springa denna morgonen. Kanske var det bussen som var sen igen, eller att hon försov sig och missade tåget. 

 

Hon är antagligen stressad, påväg från stationen. 

 

 

 

 

2 tanter påväg mot Centralstationen. Antagligen skall dom hem, då är det kanske inte en sån stor brådska, de hinner samtala på vägen. Det ser ganska avslappnat ut, den ena kvinnan har armarna i kors och den andra ser ut att förklara något. 

 

 

 

Här har vi en bild på en familj. Två föräldrar med två barn på Göteborgs Centralstation. Mamman håller ena barnet på höften medan hon samtidigt ger det andra barnet vatten ur en vattenflaska. Mannen står bakom familjen, jag vet inte vad han gör. Han kanske kollar tågtiderna. Mamman som håller koll på de båda barnen kan man tänka sig vara lite stressad. Människor över allt, en tågräls, de är påväg och hon har koll på sina små barn. Hennes ansikte ser trött ut, utmattad. 

 

 

Stressen på stationen behöver inte bara handla om att man skall hinna till olika saker. Det kan vara en stress att hålla koll på saker, sina barn, sina saker, sig själv. 

 

 

 

En äldre man på tåget. Han ser väldigt bekväm och nöjd ut. Kanske just för att han inte befinner sig på centralstationen i Göteborg. Frågan är om han vet vad som väntar sig när han sedan kliver av tåget på Göteborgs centralstation. 

 

Street Photography är en fototeknik där man vill fånga livet runt omkring sig på bild. Fotografera och fånga ögonblicken. Det är en slags spontanitet-fotografi. Man fotar sin omgivning på en offentlig plats. Det behövs inget fix och trix innan, det ska vara så spontant och levande som möjligt. Genom Street Photography vill man fånga känslor i det vardagliga livet på bild, det är mestadels bilder på människor men det behöver inte vara det. Det man fotar kan ha ett tema, jag valde temat Stress på stationen men man kan välja vad som helst. 

 

 

Min serie är gatufotografi för att det är taget i stunden. Jag har tagit kort på människor som inte är medvetna om att jag tar kort. Jag tar kort på ett liv, en verklig händelse, mitt i stunden. Det är så verkligt det kan bli genom ett foto. Jag har ett tema Stress på stationen som jag har utgått ifrån. Precis som gatufotografen Daniel Eliasson sa så handlar gatufotografi om att fånga det vackra i staden som du normalt stressar förbi. Okända männsikor blir statister in en genuin ochnärvarande dokumentation av gatulivet. 

 

Efter den här uppgiften och specielt när jag höll på med uppgiften och var mer medveten om min omgivning såg jag allt på ett annorlunda sätt. Vi är verkligen statister i livets film. Alla gester, rörelser och häldelser får världen att gå runt. Ibland är man med i händleserna och ibland är man bara en åskådare men du finn soch du är delaktig i allt som sker. På stationen speciellt, så är man aldrig heller ensam. Är tåget försenat (vilket det nästan altid är) så stpr du itne själv och väntar, du delar händelsen med flera andra människor och som känner antagliegn som du, skit också

 

 

 

Min serie är subjektiv för att det förstärker en känsla. I mitt fall är det en känsla av stress. Jag har valt att ta mina bilder i svart vitt för att jag vill få den lite jobbiga, tunga, smutsiga känslan, stress. Jag har blandat lite med att ta några bilder från grodperspektiv och fågelperspektiv, inget jättetydligt men en liten vinkla just för att få mer liv i bilden. Grodperspektivs för så att människorna som kommer gående nästan skall gå över dig eller trampa på dig, de är stressade och skall iväg t.ex. bilden på killen med mobiltelefonen. Fågelperspektivet ger en känsla av omedvetenhet, de vet inte att jag tar bilden och de bryr sig inte, de är helt inne i vad dom gör, t.ex. bilden på de två tanterna. 

 

Min serie är också från fönsterperspektiv för att jag iakttar dom som jag fotar. Jag är på avstånd och ser ut över människorna och situationen och fotar. 

 

Jag använde mig inte utav spegel perspektivet men det betyder att man speglar sig själv i bilderna. Att du är med i bilden på något sätt och är med i känslan. 

 

 Man kan också fota det objektiva men det har inte jag direkt gjort. Det objektiva är världen som den är, inte vinklat utan mer rätt upp och ner. Inte så mycket rörelse.